SEO optimalizácia
- ako zvýšiť návštevnosť pomocou SEO -
Nadpisy, Titulky, Popisy a ich význam pre SEO
SEO optimalizácia je v ClickEshop implementovaná na profesionálnej úrovni. Ako jedni z prvých sme nasadili riešenie, ktoré automaticky vyťahuje z vášho obsahu kľúčové slová a tieto automaticky podsúva internetovým vyhľadávačom. Nie je potrebné ako u iných poskytovateľoch e-shop riešení manuálne zadávať všetky tzv. meta tagy, pretože systém túto činnosť vykoná automaticky za vás! Týmto riešením predídete zbytočným chybám pri SEO optimalizácii a výrazne sa zrýchli správa a napĺňanie eshopu obsahom. Nie je potrebné zadávať rovnaké kľúčové slová pre SEO, ktoré sa zadávajú aj do názvu produktov. Náš SEO optimalizér sme vyvíjali niekoľko rokov a neustále ho inovujeme.
- 1/ Menu linky (SEO pre každú menu linku) - platí pre web stránky aj internetové obchody
- 2/ Kategórie produktov (SEO je možné nastaviť pre každú kategóriu, podkategóriu) - platí pre internetové obchody
- 3/ Produkty (SEO je možné nastaviť pre každý produkt) - platí pre internetové obchody - platí pre internetové obchody
1/ SEO pre MENU LINKY (textové podstránky)
- 1.1 TITULOK (Title Tag)
- 1.2 STRUČNÝ POPIS (SEO Meta-tag description)
- 1.3 KĽÚČOVÉ SLOVÁ (SEO meta-tag keywords)
- 1.4 NADPISY (H1,H2,H3,H4,H5,H6)
- 1.5 POPISY OBRÁZKOV
1.1 TITULOK MENU LINKY (Title Tag)
Titulok stránky je najdôležitejším onpage faktorom. Predstavuje prvú informáciu, ktorú návštevník uvidí pri vyhľadávaní na internete a na základe nej sa rozhodne, či vašu stránku navštívi.
Titulok by mal preto byť:
- výstižný a podobať sa čo najviac hľadanému výrazu
- obsahovať kľúčové slovo / kľúčové slová - tzn. výrazy, ktoré ľudia používajú pri vyhľadávaní v prehliadačoch ako napr. google
- dôležité slová na začiatku - slová uvedené na začiatku titulku majú vyššiu váhu. Z toho dôvodu slová, ktoré najvýstižnejšie opisujú obsah stránky by mali byť uvedené na začiatku
- nie veľmi dlhý - vyhľadávače zobrazujú zvyčajne prvých 80 znakov z titulku. Ostatný text odrežú alebo nahradia bodkami. Netreba sa preto veľmi rozpisovať (kvalita textu je dôležitejšia ako kvantita)
Príklad zobrazenia titulku menu linky vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku (vyznačené vo farebnom obdĺžniku)
Aby titulok neostal prázdny, systém clickeshop do neho automaticky vyplní rovnaký text ako je uvedený v názve menu linky. Tento si však môžete zmeniť za vlastný.
Titulok nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- v časti Správa obsahu a kliknutím na požadovanú menu linku napr. hlavnú stránku
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť menu linku" a vyplníte "Titulok"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
1.2 STRUČNÝ POPIS (SEO Meta-tag description)
Stručný popis stránky sa zobrazuje pod Titulkom a vyhľadávače ho zvyknú používať ako popis odkazu. Stručný popis by mal obsahovať opis danej menu linky (textovej podstránky).
Nakoľko jeho rozsah je obmedzený, na začiatku je dobré uviesť dôležité informácie a pri konci text, ktorý keď sa odreže bude zákazníka zaujímať ako pokračuje a výsledkom bude, že zákazník na stránku klikne.
Príklad stručného popisu hlavnej stránky pre internetový obchod s dámskym oblečením: Moderné dámske oblečenie na každú príležitosť. Veľký výber kabeliek svetových značiek. Nepremeškaj teraz dopravu zadarmo pri objednávke nad 50 €. Aktuálne módne trendy za výhodné ceny.
Príklad zobrazenia stručného popisu vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku (vyznačené vo farebnom obdĺžniku)
Stručný popis menu linky nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- zvolením Správa obsahu a kliknutím na požadovanú menu linku
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť menu linku" a v záložke "SEO" vyplníte "Stručný popis stránky (SEO meta-tag description)"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
1.3 KĽÚČOVÉ SLOVÁ (SEO meta-tag keywords) a OBSAH STRÁNKY
V minulosti, keď internetové vyhľadávače nevedeli čítať obsah stránky sa zadávali kľúčové slová, aby vyhľadávače vedeli identifikovať o čom je stránka. Viacerí "výmyselníci" toto však zneužívali a do kľúčových slov stránky a produktov zadávali aj slová, ktoré sa ich stránky netýkali, avšak pre vyhľadávače boli atraktívne.
V súčasnosti internetové vyhľadávače čítajú obsah stránky a kľúčové slová majú byť relevantné k obsahu. Vyhľadávače si taktiež všímajú, či na stránke sa pracuje a doplňujú nové informácie. Z toho dôvodu je vhodné na pravidelnej báze písať články informujúce zákazníkov napr. o novinkách, výsledkoch testov, radách a tipoch, pripravovaných akciách.
Kľúčové slovo je slovo alebo kombinácia slov, ktoré popisujú obsah stránky. Nad ich výberom je dobré sa zamyslieť aj z pohľadu zákazníka: Akú frázu zákazník napíše pri vyhľadávaní?
Pomôckou pri hľadaní správnych kľúčových slov môže byť aj Plánovač kľúčových slov alebo Keywordtool , ktoré navrhnú slová alebo frázy, ktoré súvisia s vašimi produktmi alebo službami.
Kľúčové slová má význam vypĺňať pre rozšírenie fulltextového vyhľadávania na stránke (platí pre internetové obchody) a vyhľadávanie týmto spôsobom rozšíriť napr. o frázové pomenovania či preklepy v písaní.
Príklad pre kľúčové slová hlavnej stránky internetového obchodu s dámskym oblečením: dámske oblečenie eshop, elegantné dámske oblečenie, dámske spoločenské oblečenie, dámske oblečenie výpredaj, dámske oblečenie akcia, dámske nohavice, dámske šaty, dámske tričká, dámske kabelky,..
Kľúčové slová menu linky nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- zvolením Správa obsahu a kliknutím na požadovanú menu linku
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť menu linku" a v záložke "SEO" vyplníte "Kľúčové slová stránky (SEO meta-tag keywords)"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
Príklad zobrazenia výsledkov vyhľadávania v internetovom obchode, kde sa hľadajú výsledky v: produktoch, kategóriách aj menu linkách.
1.4 NADPISY STRÁNKY (H1, H2, H3, H4, H5, H6)
Keď si zákazníci v záplave informácií o SEO nevedia predstaviť na čo slúžia Nadpisy, je na to jednoduchá pomôcka: Nadpisy na stránke sa používajú na podobnom princípe ako označovanie kapitol v knihe. Nadpis hovorí o tom, o čom sa bude písať v texte po ním a podnadpisy robia text prehľadnejším. Štruktúra nadpisov môže pomôcť v indexácii a pochopeniu obsahu.
Pravidlá pri tvorbe Nadpisov:
- z pohľadu SEO by nadpisy mali obsahovať kľúčové slová - tzn. výrazy, ktoré ľudia používajú pri vyhľadávaní v prehliadačoch ako napr. google
- každá podstránka by mala mať jeden H1 nadpis (Heading1). Následne nadpisy H2, H3, .. sú potom ako názvy podkapitol.
- celkovo sa môže použiť až šesť úrovní nadpisov (H1, H2, H3, H4, H5, H6)
- hlavný Nadpis H1 je prvý (mal by byť iba jeden), nasledujú podnadpisy H2, potom podnadpisy ďalších úrovní H3, H4, H5 a H6.
Aby ste na nastavenie Nadpisu H1 nezabudli, ClickEshop prácu uľahčuje a pri vytvorení každej novej menu linky označí jej názov ako Nadpis H1. K nadpisu odporúčame doplniť aj minimálne 4-5 relevantných viet. Ak ste Nadpis H1 omylom zmazali, viete si ho aj dodatočne nastaviť.
Príklad pre menu linku Blog. Názov Blog bude označený ako Nadpis H1, nadpisy jednotlivých článkov blogu budú označené ako Nadpis 2 (H2)
Nadpisy nastavíte v clickeshop administrácii:
- zvolením Správa obsahu - a kliknutím na požadovanú Menu linku / Kategóriu
- kliknete na požadovaný text a v nástrojovej lište zvolíte "Formáty" - "Nadpisy"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
1.5 POPIS OBRÁZKOV
Dobrý spôsobom ako sa zviditeľniť vo vyhľadávačoch je používanie popisu obrázkov. V popise obrázku opíšete, čo je na obrázku zobrazené. Vyhľadávače sa potom postarajú o správne priradenie vložených popisov hľadaným výrazom.
V súčasnosti evidujeme rastúci trend obrázkového vyhľadávania zo strany zákazníkov z jednoduchého dôvodu: nie je potrebné si otvárať stránky, aby sa hľadaný výraz zobrazil.
Príklad zobrazenia výsledku obrázkového vyhľadávania pre "grafická šablóna pre internetové obchody" vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku.
Popis obrázku nastavíte v clickeshop administrácii:
- zvolením Správa obsahu + kliknutím na požadovanú Menu linku
- kliknete na požadovaný obrázok a v nástrojovej lište zvolíte "Vložiť/upraviť obrázok"
- v novo otvorenom okne v riadku pre "Popis obrázku" doplníte požadovaný popis
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
2/ SEO pre KATEGÓRIE PRODUKTOV
Názvy kategórií sa podsúvajú vyhľadávačom ako prioritné kľúčové slová - dajte si na nich záležať. Každá kategória je niečím jedinečná, preto vám systém umožňuje zadať pre každú kategóriu nastaviť:
- 2.1 TITULOK (Title Tag)
- 2.2 STRUČNÝ POPIS KATEGÓRIE (SEO Meta-tag description)
- 2.3 NADPISY KATEGÓRIE (H1,H2,..) a POPISY OBRÁZKOV
- 2.4 OBRÁZKOVÚ KATEGORIZÁCIU - využitím komponentu Generátor kategórií
Popis významu a pravidlá ich tvorby sú popísané v predošlej kapitole, preto pri produktových kategóriách uvedieme len doplňujúce informácie.
2.1 TITULOK KATEGÓRIE (Title Tag)
Titulok kategórie predstavuje prvú informáciu, ktorú návštevník uvidí pri vyhľadávaní na internete, preto si na jeho popise dajte záležať.
Príklad zobrazenia titulku kategórie vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku (vyznačené vo farebnom obdĺžniku)
Aby titulok kategórie neostal prázdny, systém clickeshop do neho automaticky vyplní rovnaký text ako je uvedený v názve kategórie. Tento si však môžete zmeniť za vlastný.
Titulok nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- v časti Správa obsahu a kliknutím na požadovanú kategóriu
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť kategoriu" a vyplníte "Titulok"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
2.2 STRUČNÝ POPIS KATEGÓRIE (SEO Meta-tag description)
Stručný popis kategórie sa zobrazuje pod Titulkom a vyhľadávače ho zvyknú používať ako popis odkazu. Popis by mal obsahovať zaujímavý opis danej kategórie a vytvoriť pocit nevyhnutnosti kliknúť na daný odkaz.
Príklad zobrazenia stručného popisu kategórie "dámske nohavice" vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku (vyznačené vo farebnom obdĺžniku)
Stručný popis kategórie nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- v časti Správa obsahu a kliknutím na požadovanú kategóriu
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť kategóriu" a vyplníte "Stručný popis kategórie (SEO meta-tag description)"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
2.3 NAPISY KATEGÓRIE (H1,H2,..) a POPISY OBRÁZKOV
Aby ste na nastavenie Nadpisu H1 nadpisu nezabudli, ClickEshop prácu uľahčuje a pri vytvorení každej novej kategórie označí jej názov ako Nadpis H1. K nadpisu odporúčame doplniť aj minimálne 4-5 relevantných viet. Ak ste Nadpis H1 omylom zmazali, viete si ho aj dodatočne nastaviť.
Nadpisy nastavíte v clickeshop administrácii:
- zvolením Správa obsahu a kliknutím na požadovanú Kategóriu
- kliknete na požadovaný text v časti pre formátovaný popis kategórie a v nástrojovej lište zvolíte "Formáty" - "Nadpisy" - H1
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
Popis obrázku nastavíte v clickeshop administrácii:
- zvolením Správa obsahu + kliknutím na požadovanú Kategóriu
- kliknete na požadovaný obrázok a v nástrojovej lište zvolíte "Vložiť/upraviť obrázok"
- v novo otvorenom okne v riadku pre "Popis obrázku" doplníte požadovaný popis
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
3/ SEO pre PRODUKTY
Pri každom produkte v internetovom obchode je možné nastaviť:
- 3.1 NÁZOV PRODUKTU
- 3.2 STRUČNÝ POPIS PRODUKTU (SEO Meta-tag description)
- 3.3 KĽÚČOVÉ SLOVÁ PRODUKTU (SEO meta-tag keywords)
3.1 NÁZOV PRODUKTU
Názvy produktov sa podsúvajú vyhľadávačom ( google, zoznam a iné ) ako prioritné kľúčové slová – dajte si na ich tvorbe záležať.
Z názvu produktu musí byť evidentné o aký produkt sa jedná – v názve nestačí iba číselné označenie produktu, pridajte aj dodatočné informácie napr. Domáce kino ONKYO HT-S9800THX čierne, model 2024.
Bežnou praxou je, že ako názov produktu je zadané iba slovo/slová, ktorý používajú vo firme na označenie produktu. napr: Malinová vášeň. V názve produktu chýba aj dodatočný text, že ide o malinovú ovsenú kašu s kúskami čokolády. Keďže nový potenciálny zákazník názov produktu ešte nepozná, pri vyhľadávaní na internete použije pravdepodobne iba výraz: ovsená kaša alebo malinová ovsená kaša.
3.2 STRUČNÝ POPIS PRODUKTU (SEO Meta-tag description)
Pre zákazníkov, ktorí majú eshopy napojené na dodávateľov alebo majú desiatky tisíce produktov je často až nemožné vyplniť SEO popisy pre všetky produkty.
Systém vám túto prácu uľahčí a stručný popis generuje automaticky z popisu produktu a teda nie je potrebné ho vypĺňať manuálne.
Pri dôležitých produktoch alebo pre špeciálne marketingové nastavenia si stručný popis môžete nastaviť aj manuálne. V prípade, že si SEO popis nastavíte manuálne, tieto texty sa neprepíšu informáciami zo systému.
Stručný popis produktu sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje pod názvom produktu a vyhľadávače ho zvyknú používať ako popis odkazu.
Do stručného popisu produktu je vhodné zadať slová, ktoré si myslíte, že zákazník zadá do internetového vyhľadávača pri hľadaní produktov spolu s vhodným pútavým popisom a vytvoriť pocit nevyhnutnosti kliknúť na daný odkaz.
Príklad stručného SEO popisu produktu pre dámsky kostým – nadčasový dámsky kostým z kvalitného materiálu, bavlnený, priliehavý strih, vhodný do práce aj na večierok. Farba: čierna, červená.
Príklad zobrazenia stručného popisu produktu "keprová košeľová bunda" vo vyhľadávači Google si môžete pozrieť na nižšie uvedenom obrázku (vyznačené vo farebnom obdĺžniku)
Stručný popis produktu nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- v časti Správa obsahu a kliknutím na požadovaný produkt
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť produkt" a vyplníte "Stručný popis produktu (SEO meta-tag description)"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"
3.3 PRODUKTY skladom majú vysokú prioritu v internetových katalógoch
Internetové vyhľadávače ( napr. google vyhľadávanie ) zobrazujú priamo vo svojom vyhľadávaní stav skladu, cenu a iné atribúty vyhľadaného produktu. Cena a skladová dostupnosť produktov predstavujú dôležité informácie, na základe ktorých sa zákazníci rozhodujú pri kúpe výrobkov a či zákazník klikne na odkaz a tým navštívi vašu stránku. Produkty skladom majú vo vyhľadávaní taktiež vyššiu prioritu pred produktami, ktoré nie sú skladom. Odporúčame správne nastaviť sklad produktov a informáciu o expedovaní tovaru "Dodacia doba v dňoch".
V prípade, že exportujete produkty do internetových katalógov je potrebné vyplniť aj políčko "Dodacia doba v dňoch".
- ak vyplníte na produkte Počet [ks] skladom, systém automaticky zistí, že produkt je skladom a exportuje do katalógov informáciu, že Dodacia doba v dňoch je 0 (nula), nakoľko produkt máte skladom ihneď k dispozícii. V tomto prípade, do políčka "Dodacia doba v dňoch" zadávate informáciu o dostupnosti až po vypredaní produktov napr. číslo 7 tzn. po vypredaní produktov, ktoré sú skladom bude dodacia doba na objednávku do 7 dní.
- pre produkt, ktorý nie je skladom do políčka "Dodacia doba v dňoch" zadávate informáciu za akú dobu viete daný produkt expedovať, napr. pre produkt na objednávku do 7 dní zadáte hodnotu 7
- ak ponecháte políčko "Dodacia doba v dňoch" prázdne, zobrazí sa v katalógoch informácia "info v obchode".
3.4 Ostatné atribúty PRODUKTU dôležité pre SEO
Pre získanie najvyšších pozícii v internetových vyhľadávačoch je dôležité kvalitné vyplnenie produktu. Produkt by mal obsahovať čo najviac možných informácií s kvalitnými obrázkami.
Detail produktu by mal obsahovať všetky informácie, ktoré zákazník potrebuje k rozhodnutiu o kúpe. Ak ich nenájde, s veľkou pravdepodobnosťou ich bude hľadať inde. Snahou predajcu by preto malo byť tieto informácie v detaile produktu zobraziť. Ak je aj informácií veľa, vďaka záložkám na produkte máte možnosť ich prehľadne zotriediť. Výhodou je, že záložky si môžete prispôsobiť na každom produkte individuálne. Do záložiek môžete vložiť napr. nasledovné informácie: Tabuľka veľkostí, Technická dokumentácia a podobne.
Ďalšie atribúty produktu sú taktiež dôležité a tieto vplývajú na celkové vyhľadávanie produktov v internetových vyhľadávačoch. Niektoré sú pre vyhľadávače povinné, jedná sa napr. o tieto:
- výstižne vyplnený názov produktu
- detailný popis produktu
- výrobca / značka produktu
- EAN
- kód produktu
- pre niektoré druhy produktov je potrebné aj vyplnenie parametrov produktu ako napr. pre oblečenie Farba: červená, Veľkosť: M
3.5 KĽÚČOVÉ SLOVÁ PRODUKTU (SEO meta-tag keywords)
Kľúčové slovo je slovo alebo kombinácia slov, ktoré popisujú produkt. Nad ich výberom je dobré sa zamyslieť aj z pohľadu zákazníka: Akú frázu zákazník napíše pri vyhľadávaní daného produktu?
Kľúčové slová podobne ako stručný popis produktu sa generujú automaticky z popisu produktu a nie je potrebné ich vypĺňať manuálne. Pri dôležitých produktoch alebo pre špeciálne marketingové nastavenia si stručný popis môžete nastaviť aj manuálne.
Kľúčové slová má význam vypĺňať pre rozšírenie fulltextového vyhľadávania na stránke. Niektorí zákazníci zvyknú pri vyhľadávaní produktu zadať zaužívané frázy, ktoré sú odlišné od názvu produktu. Full-textové vyhľadávanie na stránke je preto rozšírené aj o vyhľadávanie v kľúčových slovách produktu.
Príklad pre kľúčové slová produktu pánske tepláky: pánske tepláky adidas, pánske tepláky nike, pánske tepláky puma, pánske tepláky výpredaj, pánske tepláky akcia, pánske tepláky bavlna, pánske tepláky 3XL, pánske tepláky čierne, pánske tepláky moderné,..
Pomôckou pri hľadaní kľúčových slov môže byť aj Plánovač kľúčových slov alebo Keywordtool , ktoré navrhnú slová alebo frázy, ktoré súvisia s vašimi produktmi alebo službami.
Kľúčové slová produktu nastavíte v clickeshop administrácii nasledovne:
- zvolením Správa obsahu a kliknutím na požadovaný produkt
- v ľavej nástrojovej lište zvolíte "Upraviť produkt" a v záložke "SEO" vyplníte "Kľúčové slová produktu (SEO meta-tag keywords)"
- zmeny uložíte cez tlačítko "Uložiť"